Mariæ bebudelse

mariae-bebudelseGeorg Philipp Telemann udgav i 1725/26 samlingen Harmonischer Gottesdienst, som indeholder kantater til alle kirkeårets søn- og helligdage. Kantaterne til Mariæ Bebudelsesdag og Palmesøndag består  begge af 3 satser (arie, recitativ, arie) og tager udgangspunkt i dagens epistellæsning.

I 1700-tallet betragtede man ikke et oratorium eller en opera som et helligt kunstværk, men derimod som  et stykke brugsmusik der kunne tilpasses de aktuelle omstændigheder. Afhængigt af de medvirkendes kvalitet og kvantitet kunne et værk ændre skikkelse fra opførelse til opførelse. Dette gælder i høj grad for Georg Friedrich Händel’s Messias, som komponisten selv opførte mange gange. Mens korsatserne forblev uændret, findes der ofte 3 eller sågar 4 forskellige versioner af hver arie. Ved denne koncert kan man bl. a. høre arien “Thou art gone up on high” i den sjældent opførte version for sopran. Selvom vi i dag ofte forbinder Messias med juletiden, blev værket oprindeligt opført til påske.

Heinrich Ignaz Franz von Biber var en af 1600-tallets store violinvirtuoser. Omkring 1675 skrev han en samling sonater for violin og continuo til forherligelse af de mysterier, der fandt sted i Kristi og Jomfru Marias liv. Samlingen, der er blevet kendt som Rosenkranssonaterne, består af 15 sonater svarende til bønnerne i Rosenkransen, de 5 glædesfulde, de 5 smertefulde og de 5 glorværdige. Til sidst følger en stor passacaglia for soloviolin. På første side af hver sonate er der et lille kobberstik, som forestiller den bibelske situation sonaten beskriver. Den indledende sonate er skrevet til Mariæ bebudelse.

NN, sopran

Karin Samuelsson, barokviolin

Kjeld Lybecker Steffensen, barokcello

Leif Meyer, cembalo

Koncert i Gl. Åby kirke, d. 13. marts 2013 (se program)

Koncert i Taksigelseskirken, København, d. 17. marts 2013 (se program)

Koncert i Søborg kirke, d. 6. april 2014