DUO 1704

DUO 1704 består af Kjeld Lybecker Steffensen (barokcello) og Leif Meyer (cembalo og orgel). Duoen har spillet sammen i mere end 10 år og givet utallige koncerter – både alene og i samspil med forskellige sangere og instrumentalister. DUO 1704 ønsker at  komme rundt i yderområderne af Danmark og præsentere barokmusik på originalinstrumenter i nogle af landets mange smukke landsbykirker. Duoen tilrettelægger gerne et lyttervenligt program, hvor vi også fortæller om musikken og de instrumenter vi spiller på.

DUO 1704 tilbyder et program med både kendte og ukendte baroksonater af bl. a. Vivaldi, Telemann, De Fesch og Platti. Vivaldi’s cellosonater er blandt de mest populære værker for instrumentet fra barokken. Platti’s sonater er derimod totalt ukendte. Han virkede den største del af sit liv ved hoffet i Würzburg og hans kompositioner var dermed den adelige families ejendom – helt frem til i dag! Det er først indenfor de sidste par år, at Platti’s herlige musik er blevet alment tilgængelig. Den hollandske komponist Willem De Fesch tilbragte en stor del af sit liv i London, hvor han bl. a. var koncertmester i Händel’s operaorkester.

Pris for denne koncert er 5.000 kr. (alt inkl.)

Pressen skrev:

DUO 1704 har fattat stor kärlek till barockens stilideal och under sin tioåriga verksamhet har de tydligt märkt ett stigande intresse för den epokens uttrycksmedel. Men tidstroget byggda instrument är en nödvändig förutsättning för att kvintessensen i denna musik ska komma till sin rätt. Kjeld Lybecker Steffensen berättade om den klangliga fördelen att spela på strängar gjorda av fårtarmar som ger en varm lyster åt klangen, vilket i sin tur minskar behovet av vibrato.

Den som först skrev soloverk för cello var tydligen Domenico Gabrielli. Han var verksam som cellovirtuos i Bologna under senare delen av 1600-talet. Leif Meyer förklarade hur man som generalbasspelare ackompanjerar med hjälp av en besiffrad bas som ger cembalistens högerhand fritt spelrum för stundens ingivelser. Det ger samspelet en skönt spänningsladdad kvalité och inbjuder och utmanar till understrykande och fantasifulla infall.

I år har vi anledning att uppmärksamma ännu en jubilar. 1710 föddes nämligen Giovanni Battista Pergolesi, som trots att han inte blev mer än 26 år ändå uppnådde stor berömmelse i musikvärlden. Hans mästerverk blev ju Stabat Mater, som varje påsk återkommer på repertoaren. Skönt tolkad blev här hans sinfonia i F-dur med utsökt frasering och klanggestaltning. Även Vivaldis B-dursonat återgavs med samma finstämda lyster i samspelet.

Bland den stora barnaskara som Bach blev pappa till utmärkte sig många efterföljare. De flesta uttryckte sig i den galanta stilen, men en av dem, Johann Christoph Friedrich Bach, höll stånd mot tidens strömningar och utvecklade en egen stil som mer påminde om faderns.Här satte sig Leif Meyer i stället vid en flyttbar orgel, som till skillnad från de flesta orglar är helt genomgående är tillverkad av trä, därav namnet organo de legno, välvilligt utlånad av Knut Aspegren i Simrishamn. Det instrumentet gav en annorlunda klanglig infattning åt Bach-sonens cellosonat i A-dur. Utsökta barocksekvenser i det intima formatet! Ett soloverk för denna orgel exponerade ytterligare klangkvaliteter hos detta unika instrument. Märkbart road trollade Leif Meyer fram en orgelsonat av Pergolesi.

Det avslutande verket, en a-mollsonatin av Georg Philipp Telemann för cello och continuo passade perfekt för denna sympatiska duo.

(www.ystadsallehanda.se)